Waarom met NEXTdriver wel brandstof bespaard wordt


een FMS systeem geeft data, maar geeft geen uitvoerbare inzichten of directe brandstofbesparingen!

Vele partijen beloven transportbedrijven gouden bergen als het gaat om brandstofbesparingen. Het begint al met het eigen Fleet Management Systeem (FMS in het kort). Nog steeds worden er brandstofbesparingen tot wel twintig procent voorgeschoteld, maar nimmer waar gemaakt. Ook de truck leveranciers beloven met de aanschaf van nieuwe type vrachtwagens gegarandeerd brandstof te besparen. En wat te denken van de bandenleveranciers? Zet je een nieuwe type band onder de wagen, dan ga je zeker brandstof besparen. Veel van deze marginale verbeteringen zijn vervolgens lastig te meten, waardoor de daadwerkelijke besparingen vaak "vaag" en onduidelijk blijven.

Effecten van verschillende factoren op het brandstofverbruik.

Laten we dus eerlijk zijn, hebben deze investeringen echt iets significants opgeleverd? Want wat is eigenlijk de belangrijkste factor om daadwerkelijk brandstof te besparen?

Ja, dat is en blijft de chauffeur natuurlijk!

Dus als je echt brandstof wilt besparen, dan zal je aan de slag moeten gaan met je chauffeurs.

Met het ‘Nieuwe Rijden’ en de verplichte Code 95 aanduiding wordt er veel aandacht besteed aan het rijgedrag en hoe dit te verbeteren. Zoals met veel trainingen en cursussen blijft het verbeterde gedrag zelden of nooit lang hangen. Zodra de chauffeur in zijn of haar vrachtwagen stapt is het weer, business as usual, kilometers rijden. Het effect en dus ook de voorgeschotelde brandstofbesparingen zijn dan al weer snel verdwenen.

Zorgt de data uit het eigen FMS-systeem dan niet voor brandstofbesparingen zoals de leveranciers aangeven?

Uit het FMS-systeem komt enkel ruwe data. Over het rijgedrag met onder andere hoe hard wordt gereden, hoe lang de motor stationair gedraaid heeft, hoe hard er geremd is, of er wordt uitgerold op de motor, of de cruisecontrol wordt gebruikt of niet en nog veel meer.

De beheerder kan rapporten opmaken met daarin de belangrijkste meetpunten. Vaak worden deze rapporten 1 op 1 doorgezet naar de chauffeur. Maar welke chauffeur gaat dit uit zichzelf helemaal uitspitten. Als een chauffeur alleen maar korte ritten heeft in stedelijk gebied, dan zal zijn uitkomst anders zijn dan een chauffeur die vooral ’s nachts op de snelweg rijdt. Doet een chauffeur beide, dan vertroebelen deze verschillende ritten de resultaten natuurlijk.

De ruwe data uit het eigen FMS-systeem is nog geen bruikbare informatie. Niet voor de chauffeur, maar ook niet voor de wagenparkbeheerder of fleetmanager die verantwoordelijk is voor de chauffeurs. En iets waar we bij NEXTdriver steeds vaker achterkomen; ook niet voor het management.

Degene die intern verantwoordelijk is voor de begeleiding van de chauffeurs doet zijn of haar best om met de ruwe data uit de rapporten de chauffeurs te coachen. Maar dat is bijna onbegonnen werk.


Waarom lukt het dan wel met NEXTdriver?

NEXTdriver analyseert de ruwe data uit het eigen FMS-systeem van de klant en vertaalt deze naar bruikbare informatie voor iedere gebruiker:

  • Voor de chauffeur zelf

  • Voor de coach of begeleider

  • Voor het management

Het management kan in de eigen ‘Management Portal’ in hoofdlijnen de verbeteringen in het rijgedrag zien en dus ook wat het rijgedrag met het brandstofverbruik doet. Uit deze portal kunnen diverse rapportages opgemaakt worden voor bijvoorbeeld de directie. Dit scheelt de beheerder veel tijd en energie doordat hij niet alles zelf hoeft uit te zoeken. Hij beschikt over alle relevante informatie in de eigen portal.


De interne coach of begeleider of de coaches van NEXTdriver hebben toegang tot de ‘Coaching Portal’. Hier kunnen ze tot op detailniveau de verrichtingen zien die automatisch wordt bijgehouden. Op basis van de verrichtingen geeft de coach advies of neemt direct contact op met de chauffeur. Doordat dit geautomatiseerd gebeurt kan één coach veel meer chauffeurs adequaat begeleiden dan nu in de praktijk gebeurt. De Coaching Portal is zo ontworpen dat één coach tot wel duizend chauffeurs van informatie kan voorzien en kan begeleiden op het eigen rijgedrag.


Voor de chauffeur is er een eigen applicatie ontwikkeld voor op de mobiele telefoon. Eén keer per week krijgt de chauffeur te zien wat zijn verrichtingen zijn, met daarin ook de adviezen van de coach. Met één druk op de knop kan een chauffeur via WhatsApp direct in contact komen met de coach. Ook houden we het leuk voor de chauffeur, er is een ranking in de applicatie om te zien wat zijn score is ten opzichte van zijn collega's. Vanuit het bedrijf is het ook mogelijk om beloningen te hangen aan challenges en behaalde resultaten. Juist deze extra toevoegingen (volgens onze gebruikers) aan de rijgedrag scores worden bijzonder op prijs gesteld door de chauffeurs.


Eerder in deze blog spraken we over de marginale verbeteringen van nieuwe banden en code95 trainingen en hoe lastig het is om deze precies te meten. Ten gevolge van het NEXTdriver systeem is het nu wel mogelijk om hier inzichten over te vergaren, mits er data beschikbaar is van voor de verandering of training om mee te vergelijken.


Door de unieke aanpak van NEXTdriver worden gemiddeld acht procent verbeteringen in het rijgedrag behaald en resulteert dit in een brandstofbesparing van drie tot vijf procent. Voor veel transportbedrijven loopt dit al snel in de tienduizenden euro’s per jaar. En dat tegen een kostenplaatje van 15,-- per maand per chauffeur.

Al bij een brandstofbesparing van een half procent is deze investering al terug verdient.

Het mooie is, NEXTdriver belooft geen percentage brandstofbesparingen, we laten het de transportbedrijven eerst zelf ervaren door middel van een pilot traject met vijf chauffeurs gedurende twee maanden. Na het nemen van een nulmeting worden de resultaten van de deelnemende chauffeurs vergeleken met chauffeurs die niet deelgenomen hebben op basis van deze nulmeting. Omdat alle gegevens uit het eigen FMS-systeem komen, zijn deze ook gemakkelijk te controleren. Op basis van de resultaten kan het transportbedrijf bepalen als ze door willen gaan en met hoeveel van hun chauffeurs. Om het nog aantrekkelijker te maken worden de eenmalige kosten van de pilot (295,--) ook nog eens in mindering gebracht als het bedrijf doorgaat met NEXTdriver.

Op dit moment heeft NEXTdriver bij alle pilots een verbetering laten zien in het rijgedrag en dus ook een positief resultaat in de brandstofreductie, waardoor alle bedrijven die hebben deelgenomen hebben aan een pilot ook daarna door gegaan zijn met al hun chauffeurs.

Neem contact met ons op om eens te onderzoeken (door middel van een pilot) wat NEXTdriver voor jou kan betekenen op het gebied van brandstofreductie maar ook de veiligheid en de motivatie van de chauffeur.

11 keer bekeken
  • LinkedIn
  • Facebook
  • Instagram

Copyright © NEXTdriver - alle rechten voorbehouden

WHAT´S NEXT?!

Blijf bij de tijd met het maandelijks nieuws, inzichten, en product verbeteringen