Smart data en effectief coachen: slimme brandstof monitors

Logistiek010 schrijft over schonere transport dankzij slimme brandstof monitors. Daar geven zij aan dat transportbedrijf Getru heeft geïnvesteerd in een fleet-managementsysteem. Logistiek010 beschrijft ook dat dit systeem Getru helpt in het monitoren van het brandstofverbruik van de trucks en het zo geoptimaliseerd mogelijk te laten verlopen. ‘’Als uit de gegevens blijkt dat een vrachtauto meer brandstof verbruikt dan andere wagens, dan bekijkt het bedrijf of de truck geoptimaliseerd moet worden. Als een chauffeur veel meer brandstof verstookt dan zijn collega’s bespreekt Getru met hem hoe hij zuiniger kan rijden.’’ (Logistiek010, 2020)


Echter hebben veel bedrijven moeite met de daadwerkelijke opvolging hiervan. Worden de chauffeurs wel genoeg of op een goede manier benaderd om daadwerkelijk hun rij stel te verbeteren? Vaak is er niet genoeg tijd of is er een te hoge werkdruk om deze opvolging goed te doen. Ook komt het voor dat er niet goed is afgesproken wie verantwoordelijk is. Wanneer dit wel het geval is, heeft deze medewerker dan genoeg kunde om de data juist te interpreteren en op een goede manier aan de chauffeurs over te brengen? Het Duurzaamheidspakket van Evofenedex

In het duurzaamheidspakket van Evofenedex zien we dat hun ideale pakket vier stappen heeft, om de verduurzaming goed te laten verlopen.


De vier stappen:

  • Stap 1 de 0-meting

  • Stap 2 het nieuwe rijden

  • Stap 3 een tool voor het monitoren van brandstof

  • Stap 4 een herhaling van de 0-meting

Hier wordt bedoeld dat met het nieuwe rijden een code 95 cursus gedaan moet worden. Maar vaak zien we dat een aantal maanden nadat de cursus voltooid is, het effect wegebt en de chauffeur in veel gevallen in zijn oude patroon terugvalt.


De combinatie van data en rijgedrag coaching

Zowel het monitoren en de naleving is heel belangrijk. Het verkrijgen van de juiste data is dan ook vaak een uitdaging. Heeft de gekozen FMS partij alleen globale informatie of kunt u ook zien of een vrachtwagen een korte of lange rit heeft gereden? Dit is relevant om goed feedback te geven op het gewenste gedrag zoals het gebruik van cruise control, remgedrag of acceleratiegedrag.


Zodoende is NEXTdriver ontstaan. NEXTdriver analyseert de data van FMS partijen waarbij we rekening kunnen houden met de type rit. Nadat de data geanalyseerd is, wordt de data doorgestuurd naar drie Portals: Voor de chauffeurs is er een applicatie op de smartphone waarin hij kan zien wat zijn recente rijprestaties zijn. Een Coaching Portal waar de (interne bedrijfs) coach goed kan zien welke chauffeur aandacht nodig heeft of welke chauffeur juist een compliment kan gebruiken. Het management kan zelf via het Management Portal zien hoe effectief het proces verloopt, zonder te micro-managen. Doormiddel van deze portals kan het bedrijf ervoor kiezen om gebruik te maken van een interne coach van de NEXTdriver tools. Een externe coach behoort ook tot de mogelijkheden.


Bent u nieuwsgierig naar de mogelijkheden? Neem dan vooral contact op!

14 views
  • LinkedIn
  • Facebook
  • Instagram

Copyright © NEXTdriver - alle rechten voorbehouden

Privacybeleid

Gebruiksvoorwaarden

SD-Insights

Julianalaan 67a

2628 BC Delft

info@sd-insights.eu

+31 6 42 11 39 51