Rijstijl Coaching door NEXTdriver


Krijg inzage in je scores in de NEXTdriver app
Scores binnen de NEXTdriver applicatie

Acht uur per dag, vijf dagen per week. Onze coaches staan de hele week klaar voor de chauffeurs , NEXTdrivers noemen we hen, van onze klanten. Als coaches sturen we feedback, beantwoorden we vragen, en soms zijn we gewoon een veilige plek om het over uitdagingen op het werk te hebben.

Dit is het noodzakelijke menselijke contact in het coachingproces, dat de digitale coaching-ervaring van de app ondersteunt. In dit artikel gaan we wat dieper in op het waarom, hoe en wat van dit fundamentele onderdeel van de NEXTdriver coaching.


Natuurlijk, het unieke onderdeel van NEXTdriver coaching is de NEXTdriver applicatie. Deze app is aan de hand van bewezen methodes ontwikkeld om chauffeurs te leren over beter rijgedrag, en ze te motiveren om aanhoudend te letten op dat goede rijgedrag.

Scores en feedback voor verschillende rijgedrag-onderdelen zoals remmen geven de chauffeur inzicht in hun relatieve prestatie, en tips ter verbetering zijn dan slechts één tik verder.


Voor chauffeurs die van een uitdaging houden vermelden we hun prestatie ten opzichte van hun collega’s - anoniem, natuurlijk. En intussen kunnen ze trots zijn als ze met een bijzonder goede score een badge ontvangen in hun digitale prijzenkast. De app biedt een volledige coachingervaring voor aangesloten chauffeurs, en chauffeurstevredenheid blijkt uit de positieve antwoorden die we in vragenlijsten terugkrijgen.


Enkel met de coachingsoplossing via een app hadden we onze fantastische resultaten in rijgedrag, brandstofverbruik en schaderijden niet bereikt.

Ten eerste geeft een coach een warm en vriendelijk gevoel aan het coachingproces – chauffeurs weten dat ze er niet alleen voorstaan, en tegelijkertijd dat hun manager niet steeds over hun schouder mee zal kijken.

Ten tweede helpt een coach chauffeurs vooruit die blijven steken – we nemen met name bij chauffeurs die minder hoog scoren met regelmaat polshoogte. En ten slotte is een coach een veilig aanspreekpunt voor zaken die een chauffeur liever niet met anderen deelt – dat stelt ons in staat om problemen van chauffeurs anoniem door te geven aan de chauffeursmanager, die daar vervolgens al dan niet wat mee kan doen. Bovendien komen er op deze manier ideeën bovendrijven die anders niet zouden verschijnen. Zo heeft dit bij één bedrijf geleid tot investering in standairco’s, zodat chauffeurs niet meer in rust de motor hoefden te laten draaien. Het mag dus duidelijk zijn waarom we het coachcontact als een essentieel onderdeel van onze service zien.


Hoe ziet het coachen er in de praktijk uit? NEXTdriver is een service die is ontworpen voor schaalbaarheid, dus die kan groeien zonder dat dit ten koste gaat van de individuele aandacht die we chauffeurs kunnen geven. Daarom hebben we achter de schermen een ander product ontworpen: het NEXTdriver coaching portal. Met het NEXTdriver coaching portal kunnen coaches zeer effectief te werk gaan. Wil je een kijkje achter de schermen? Neem contact met ons op om een persoonlijke demo te ontvangen.


In het NEXTdriver coaching portal vinden onze coaches het volledige overzicht van iedere chauffeur. Net als de NEXTdriver app hebben we de NEXTdriver coaching portal ontworpen aan de hand van bewezen methodes om de coach te helpen effectief te coachen. De wekelijkse scores zijn belangrijk, maar we letten vooral op de vooruitgang van een chauffeur, het verloop van de scores staat centraal in de beoordeling. Daaronder staat een kaartje voor iedere individuele score waarop de chauffeur heeft gepresteerd.


De kaartjes brengen interessante feiten over specifieke scores ter attentie van de coach, zodat de coach direct weet waar die op in kan spelen in zijn communicatie met de chauffeur. Rechts van de scores staat de chatmodule, met een handige chatgeschiedenis en onderin enkele manieren om een chauffeur te markeren voor later contact. Dit overzicht helpt de coaches om in hoog tempo veel chauffeurs af te lopen, en aandacht te geven waar het nodig is.


Bij het geven van feedback worden talloze strategieën gebruikt om de kans op verbetering te verhogen. We hebben het bijvoorbeeld graag over wat er goed of beter gaat, in plaats van wat er slecht of slechter gaat. Dit geeft chauffeurs het signaal dat hun moeite niet ongemerkt gaat, wat ze motiveert om beter te presteren op aspecten die op dat moment nog iets minder gaan. Chauffeurs zijn bovendien vaak dankbaar voor het opmerken van wat er goed gaat, en beginnen vaak zelf uit te leggen waarom andere dingen nog niet zo goed gaan, of vragen om advies. Onze aanpak hierin leidt ertoe dat we steevast een positieve respons van chauffeurs krijgen in onze onderzoeken naar hun ervaring van het coach-contact.


En natuurlijk: de app is een essentieel onderdeel van onze coachingservice. De meeste chauffeurs kunnen een groot deel van de tijd hiermee uit de voeten. Maar het coachcontact speelt een fundamentele rol. We houden chauffeurs betrokken, helpen ze verbeteren en staan voor ze klaar. Achter de schermen hebben onze coaches toegang tot een slim systeem dat ze daarbij helpt, en ze weten precies hoe ze het contact kunnen onderhouden. Als gevolg daarvan zijn chauffeurs steevast zeer te spreken over onze aanpak. Zo weten we dat we op de goede weg zijn.


Neem eens contact met ons op om te kijken wat de invloed van rijstijlcoaching op de dagelijkse prestaties van uw bedrijf is. Bij NEXTdriver realizeren we een gemiddelde verbetering van 11% op het rijgedrag en een gemiddelde besparing van 4% op de brandstof.


De omslagfoto is gemaakt door Lê Minh van Pexels 🚚

31 weergaven