• Jakub Grabmüller

Het effect van de bestuurder op duurzaamheid

Duurzaamheid is tegenwoordig een veelbesproken onderwerp, aangezien de samenleving geleidelijk meer bewust wordt van het milieu. De verschuiving heeft directe gevolgen voor de transportsector, die vaak negatief wordt geportretteerd in de media vanwege de negatieve externe effecten, zoals CO2-uitstoot. Gelukkig zijn er manieren om de negatieve impact van uw vloot op het milieu te verminderen. Sterker nog, sommigen van hen hebben financiële voordelen voor hun gebruikers! Dus als u verantwoordelijker wilt worden, financiële winst wilt behalen, hebben we hier een kort overzicht van de acties die u kunt ondernemen.


De dure manier

Om aanzienlijke efficiëntiewinst te behalen, kunnen grote sommen geld worden besteed aan technologie en geavanceerde voertuigfuncties. Zaken als stroomlijnkappen aan de trailer, tails van de trailer, banden met lage rolweerstand of bandenspanningssystemen verlagen de wind- en rolweerstand aanzienlijk. Dat heeft op zijn beurt een positief effect op het brandstofverbruik van de vrachtwagens. Het enige probleem? De gebruikelijke hoge prijskaartjes en een groot potentieel voor schade bij een lagere snelheid, stedelijke omgevingen.


De slimme manier

Wat te doen als u geen geld heeft om in al deze gadgets te investeren? Volgens het American Transportation Research Institute lijkt het rijgedrag de meest invloedrijke factor te zijn die het brandstofverbruik beïnvloedt [1]. Een rapport van de American Trucking Association onthulde bijvoorbeeld maar liefst 35% verschil in brandstofverbruik tussen de beste en slechtste chauffeurs [2]. Aangezien er veel ervaren chauffeurs zijn met slechte gewoonten en nieuwe, onervaren chauffeurs in de branche, zijn er voor veel logistieke bedrijven duidelijke voordelen te behalen.



factoren die het brandstofverbruik beïnvloeden

Maar laten we, voordat we het hebben over het verbeteren van het rijgedrag, even kort uiteenzetten wat de efficiënte vrachtwagenchauffeurs en hun tegenhangers onderscheidt? Afgezien van een slimme routeselectie en het garanderen van de juiste bandenspanning, lijken de beste chauffeurs:

● Handhaaf een hoge, maar niet de maximale rijsnelheid

● Rij een groot percentage van de ritafstand in de hoogste versnelling

● Gebruik indien mogelijk cruise control

● Minimaliseer de hoeveelheid tijd die wordt besteed aan stationair draaien

● Minimaliseer het aantal plotselinge vertragingen (hard remmen) en acceleraties


Hoe rijgedrag te verbeteren?

Momenteel zijn er verschillende manieren om het rijgedrag snel te verbeteren. Studies hebben uitgewezen dat een eendaagse rijopleiding resulteert in een brandstofefficiëntie-verhoging van 5% [3]. We hebben echter allemaal ervaren hoe gemakkelijk het is om dingen te vergeten die je in een klaslokaal hebt geleerd of die je maar een korte tijd hebt geoefend. Om langdurige vaardigheden te ontwikkelen die nodig zijn voor efficiënt rijden, moeten bedrijven daarom verschillende opleidingsmogelijkheden voor hun aandrijvingen bieden. Deze omvatten klassikale theorielessen, in-cab of simulatortraining, online leerervaring en langetermijn monitoring. Bovendien moeten bestuurders tot efficiënt rijgedrag worden aangezet door positieve prikkels, zoals geschenken, coupons of andere beloningen.

Prijs-kwaliteitverhouding, data van American Transportation Research Institute [1]

NEXTdriver

Er is echter geen 'one-size-fits-all'-oplossing. Het aanbieden van een verscheidenheid aan gepersonaliseerde trainingen aan uw chauffeurs kan relatief financieel en tijdrovend zijn. Met dit in gedachten werd NEXTdriver geboren - een service die de chauffeurs leert tijdens het rijden en wekelijkse gepersonaliseerde coachingrapporten levert op basis van de gegevens die van hun vrachtwagens zijn verzameld. Resultaat? Een geschatte brandstofbesparing van 5-8% en tientallen tevreden chauffeurs!


Meer weten over de slimme coachingoplossing voor uw chauffeurs? Kijk op onze website of plan een gesprek met een van onze experts.

[1] https://z9i.9a1.myftpupload.com/sustainable-driving-practices/#_ftn63

[2]Technology and Maintenance Council, A Guide to Improving Commercial Fleet Fuel Efficiency, American Trucking Associations, Arlington, VA (2008).


[3] Whistler, D.,Fuel Economy 101,” FleetOwner Magazine, http://fleetowner.com/fuel_economy/fuel-economy-0701 (2011).

61 views

Copyright © NEXTdriver - alle rechten voorbehouden

Privacybeleid

Gebruiksvoorwaarden