Goed en veilig gedrag aanmoedigen

In 2019 gaf maar liefst 69% van de Nederlanders aan achter hun telefoon te zitten tijdens het rijden. Misschien heb jij jezelf ook schuldig gemaakt hieraan. Hoewel je hier niet de enige in bent, is jouw gedrag in het verkeer erg bepalend voor jou en je medemens. In deze blog gaan we dieper in op het gedrag van de mens in het verkeer en hoe (technologische) innovatie kan helpen in veilig rijgedrag. Het komt steeds meer voor dat bestuurders de taken uit handen wordt genomen. Een schoolvoorbeeld van automatisering is Tesla. Het bedrijf is voorloper op innovatie in de mobiele sector en heeft nu al zelfrijdende auto’s. Deze manier van innovatie staat nog in de kinderschoenen en is nog niet op grote schaal geïmplementeerd. Daarom kijken we nu nog naar andere manieren om veilig rijgedrag aan te moedigen.





Als we naar Nederland kijken zijn er al verschillende initiatieven die veilig rijgedrag proberen aan te moedigen. Denk maar eens aan ‘100% bob, 0% op’ of ‘MONO’, de handige niet-storen app. Ook telefoonfabrikanten zelf komen met opties om niet gestoord te worden tijden het rijden. Toch is veilig rijgedrag aanmoedigen niet zo makkelijk als het lijkt. Om iemands gedrag te veranderen is er heel wat meer nodig dan wat handige apps of slimme trucjes. Het principe van Ben Tiggelaars ‘see, feel, change’ is een mooi model van hoe je het gedrag van een persoon kan veranderen. Ben Tiggelaar stelt dat je het gedrag van iemand verandert door het te laten ervaren (feel). Wanneer een persoon ervaart dat het veiliger, sneller en beter voor de medemens is om veiliger te rijden zal die dat dan ook pas doen. Tegenwoordig wordt bepaald gedrag vaak uitgelokt door middel van ‘nudges’, kleine duwtjes in de rug om bepaald gedrag te vertonen. Denk bijvoorbeeld aan een notificatie wanneer je een bericht binnen krijgt. Daarnaast is het belangrijk om te informeren over dit onderwerp. Veilig rijgedrag is namelijk niet alleen minder drinken of minder op je telefoon zitten: vermoeidheid is verantwoordelijk voor 1-4% van de verkeersongelukken. Het is daarom ook aanbevolen om na elke 3 uur rijden een kwartier pauze te houden.


In de transportsector is dit een cruciaal aspect als het gaat om goed en veilig rijgedrag. Veel vrachtwagenchauffeurs willen zo snel mogelijk op de eindbestemming zijn, en vergeten hierdoor vaak hun eigen gezondheid. Ook in deze industrie is het dus van belang om veilig rijgedrag aan te moedigen. Op dit moment gebeurt dat al door verschillende initiatieven. NEXTdriver is een goed voorbeeld van hoe rijgedrag in de transportsector kan worden verbeterd: ook NEXTdriver verzamelt data en analyseert deze op rijgedrag, maar NEXTdriver gaat nog een stapje verder en coacht de vrachtwagenchauffeurs direct. Via een app worden chauffeurs genudged om op hun rijgedrag te reflecteren, en er worden tips gegeven over hoe zij nog beter en veiliger kunnen rijden. Ook wordt er via WhatsApp contact gehouden met de chauffeurs. Wil jij meer weten over de mogelijkheden van NEXTdriver? Plan een gesprek met één van onze experts om NEXTdriver uit te proberen!

26 views
  • LinkedIn
  • Facebook
  • Instagram

Copyright © NEXTdriver - alle rechten voorbehouden

Privacybeleid

Gebruiksvoorwaarden

SD-Insights

Julianalaan 67a

2628 BC Delft

info@sd-insights.eu

+31 6 42 11 39 51