Waarom je aandacht moet besteden aan de opleiding van je chauffeurs, ook tijdens Covid-19

Het is helaas niet anders, door de Covid-19-situatie worden vrachtwagenchauffeurs geconfronteerd met beperkte opleidingsmogelijkheden, aangezien de meeste Code95-cursussen en andere opleidingsmogelijkheden zijn opgeschort door de vele maatregelen die zijn ingevoerd. Hierdoor bestaat het risico dat het rijgedrag van de chauffeur tussentijds verslechtert. NEXTdriver biedt een alternatieve coaching oplossing die de kloof kan overbruggen tot en na het moment dat de mogelijkheden voor in-person training weer open gaan.

Code95 training in actie
Code95 training in actie

Code95 opleiding

Tegenwoordig moeten alle vrachtwagen- en buschauffeurs die in de Europese Unie werken een geldig vakbekwaamheidscertificaat (de zogenaamde code95) op hun rijbewijs hebben. Chauffeurs moeten hun rijbewijs up-to-date houden door elke vijf jaar minimaal 35 uur gecertificeerde nascholing te volgen. Dit beleid zorgt ervoor dat chauffeurs voortdurend worden bijgeschoold op het gebied van hun rijstijl en andere veiligheidsnormen. Door de vele Covid-19-gerelateerde voorschriften vinden veel code95-trainingen echter tijdelijk niet plaats en hebben chauffeurs geen mogelijkheden om gedurende langere tijd een opleiding te volgen.

Een bedreiging voor logistieke bedrijven

De situatie vormt een meervoudige bedreiging voor logistieke bedrijven. In de eerste plaats verliezen bedrijven tijd en geld aan slecht rijgedrag, omdat ze meer moeten uitgeven aan reparaties en extra brandstofverbruik. Te hard rijden heeft bijvoorbeeld een negatieve invloed op de staat van de motor en verbrandt tegelijkertijd meer brandstof dan nodig is voor de rit. Bovendien heeft slecht rijgedrag, zoals te hard remmen, een hoog toerental en weinig gebruik van de cruisecontrol, een negatieve invloed op de veiligheidssituatie van de bestuurder en leidt dit tot een hoger brandstofverbruik. Daarom is voortdurende bijscholing van cruciaal belang om een hoog niveau van rijveiligheid te waarborgen en de kosten laag te houden.

Alternatieve oplossing

Maar hoe kunnen chauffeurs worden opgeleid tijdens de Covid-19-gerelateerde regelgeving? NEXTdriver kan een oplossing bieden, aangezien het een andere aanpak hanteert dan de meeste van de huidige Code95-opleidingen en dus niet beïnvloed wordt door Covid-19.

NEXTdriver gebruikt een innovatieve, data-gedreven aanpak. Door het verzamelen van rij-gerelateerde gegevens uit de vrachtwagen (uit de FMS, fleet management service) worden de chauffeurs wekelijks gecoacht op hun rijgedrag. In plaats van een persoonlijke workshop van één dag, doorlopen de chauffeurs een virtuele onboarding en rijden ze daarna gewoon door, coronaproof zonder fysiek contact met de coach. Dit biedt meerdere voordelen:

  • Chauffeurs leren tijdens het werk; geen verspilde tijd meer op trainingsdagen.

  • Chauffeurs worden niet in één dag overladen met informatie. In plaats daarvan worden ze wekelijks gecoacht om een maximaal effect te garanderen, ook fijner voor de chauffeur

  • De vooruitgang is meetbaar, besparingen kwantificeerbaar en de verbeteringen zijn langdurig; vanaf nu geen trainingen meer met onzekere resultaten


Bovendien zijn praktijkgerichte code95-cursussen en andere workshops voor vrachtwagenchauffeurs niet goedkoop. Aan een eendaagse cursus hangt meestal een prijskaartje van ongeveer €300 per persoon. Hier komt vervolgens nog het salaris van de chauffeur die deze opleiding volgt bij. NEXTdriver daarentegen rekent lage maandelijkse kosten. Wat is het vershil dan in de vergelijking? Voor €300 kan uw chauffeur zo'n 18 maanden onafgebroken worden gecoacht!


Benieuwd hoeveel uw bedrijf kan profiteren van een doorlopende chauffeursopleiding? Ga naar onze Besparingscalculator of neem contact op met een van onze experts. U kunt ook een case study lezen die is gemaakt tijdens een NEXTdriver pilot programma dat we samen met Breedijk Transport hebben uitgevoerd.




19 keer bekeken